Lezen is niet begrijpen

Taalvaardig Infographic Animatie

1 op de 7!

Maar liefst 1 op de 7 mensen in Nederland zijn laaggeletterd. Toen uit onderzoek bleek dat van de mensen met schulden dit aantal lag op 1 op de 2 sloeg dat in als een bom. 50% Begrijpt er dus niets van als ze een brief ontvangen waarin staat dat ze moeten betalen of contact opnemen. Problemen kunnen zo snel verergeren. Om begrijpelijk te communiceren vraagt dit om een enorme omslag bij organisaties in hun denken en doen.

Feiten:

  • 50% van de mensen met schulden is laagtalig
  • 2.400.000 mensen in Nederlnd hbben moite met leze en schijfen

Onderzoek

De werkgroep van lezen is niet begrijpen heeft hier onderzoek naar gedaan en getest met de doelgroep wat wel en niet werkt. Wij mochten aanhaken en middelen ontwikkelen om professionals bewust te maken en ze handvatten te geven om hun communicatie begrijpelijker te maken. Onze ervaring met laagtaligen (vanuit opdrachten voor Reik, CJIB, Alliade, Syncasso, ASVZ en Middin) kwam goed van pas.

Animatie en 5 banieren

We ontwikkelden een animatie en 5 banieren met tips en een overzicht van het probleem en de impact ervan.  Het rapport en de ontwikkelde middelen van Lezen is niet begrijpen is aangeboden aan staatssecretatis van Ark.

Partners

Quotes

Klare Koek kan complexe materie snel terugbrengen tot de essentie en op een verassend leuke, simpele en goede manier uitleggen.

Paul Otter
Syncasso

‘Laaggeletterde mensen zijn – in onze ingewikkelde wereld – extra kwetsbaar als het om hun financiën gaat. Ze kunnen zomaar ‘ja’ zeggen op iets wat zij niet goed begrijpen en in de schulden belanden. Als een schuldeiser dan ook nog een brief vol met moeilijke woorden schrijft, zie er dan nog maar uit te komen. Problematische schulden zijn een veelkoppig monster dat we samen op veel verschillende manieren moeten bestrijden. Dit waardevolle onderzoek maakt duidelijk wat daarbij nodig is voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven.’

Tamara van Ark
Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Een oudere vrouw reageerde als volgt op een lange brief: ‘Ja, lange brieven zijn moeilijker te begrijpen. Dan moet je veel lezen en ben je het eerste alweer vergeten. Kort en bondig, dat is veel beter. […] Ja, zoveel moet je betalen, aan die en die. Klaar. Dat is alles dat je moet weten. Je weet al dat je schulden hebt, dat weet je heus wel. Schrijf het dan gewoon kort en helder op, dan begrijpen wij het gewoon.’

Laaggeletterde uit onderzoek
Burger

Ook begrijpelijke communicatie ontwikkelen? Bij Klare Koek ben je aan het juiste adres!

Neem contact op met Jorrit, hij denkt graag mee.

  jorrit@klarekoek.nl