Gezond leven

Hoe help je mensen met een matige tot zware beperking gezonder te leven?

Gezond leven

Begeleiders van mensen met een matige tot zware beperking hebben een loodzware baan. Wij kregen de vraag om een e-learning te ontwikkelen om begeleiders meer te leren over gezond leven bij deze doelgroep.

Feiten

  • Klare Koek - Mensen met een matige tot ernstige verstandelijke beperking hebben een IQ tussen de 20 en 55

    Mensen met een matige tot ernstige verstandelijke beperking hebben een IQ tussen de 20 en 55

  • Klare Koek - Gezond leven (voldoende bewegen en gezond eten) is een uitdaging bij deze doelgroep

    Gezond leven (voldoende bewegen en gezond eten) is een uitdaging bij deze doelgroep

Partners

Maatwerk

Doordat de begeleiders een zware baan hebben wilden we als uitgangspunten voor de e-learning genomen dat het leuk, simpel en dat de toegevoegde waarde altijd aanwezig is. Een luchtige en vriendelijke vormgeving zet hier al de toon. Daarnaast begint de e-learning met het invullen van gegevens van je client. De informatie wordt vervolgens op maat afgestemd op jouw client. Je ziet dus alleen informatie die echt van toepassing is op jouw situatie. Minder om te lezen dus en wat je leest is altijd relevant. 

Bewegen en voeding

De e-learning kent 2 hoofdstukken. Bewegen en voeding. Elk hoofdstuk heeft zijn eigen kleur en achtergrond zodat het ten alle tijden duidelijk is met welk hoofdstuk je bezig bent. Dit is handig als je gestoord word tijdens het leren en het daarna weer oppakt, je hebt dan gelijk een stukje context van waar je gebleven was. 

Gebruikerstesten

Met feedback van eindgebruikers hebben we een succesvolle e-learning neergezet die begeleiders helpt om hun client gezonder te laten leven. 

Voor ons project, De Krachten Gebundeld voor Gezond Leven, heeft Klare Koek de techniek en de vormgeving van de e-learning verzorgd. Ze hebben een e-learning vormgegeven voor begeleiders van mensen met een matige tot zeer ernstige verstandelijke beperking over voeding en beweging. Klare Koek heeft hierin goed meegedacht en daarbij ook ├ęcht rekening gehouden met de gebruikers. De gebruikers konden op meerdere momenten meekijken en meedenken met de e-learning. Dit heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat de e-learning past bij wat begeleiders nodig hebben!

Annelies Overwijk
Hanzehogeschool Groningen